"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

tisdag 2 april 2013

AAAAAAGGGGHHHHHHH!!!!!

Vad faan är det med folk??!

Har suttit i telefonköer i över två timmar för att få svar på frågor angående mitt extra jobb och beskattning av det.
Jag kan tala om, att hade jag bett någon förklara relativitetsteorin på rätoromanska, så hade jag fått fler exakta svar.

Ringde till Öresund Direkt - de kunde inte svara på ett skit. Jag blev omkopplad, kom till en dam som svarade "Nja", och hon bad att få återkomma.

Ringde danska Skat (skattemyndigheten i Danmark), blev om kopplad två gånger efter att ha förklarat mitt ärende två gånger. Hamnar hos en dam som är så oförskämd, och talade så nedlåtande till mig att jag kände mig som en 5-åring och blev helt röd om öronen. Men då brände Rosenberg en säkring! "Stopp!", sa jag. "Nu tar vi det här från början - du slutar tala ner till mig som om jag var förståndshandikappad, och så låtsas vi att du är profesionell yrkeskvinna på skattemyndigheten och är satt där till att svara på frågor för att du kan något. Och så tar vi det i ett servicemässigt tonfall. Är du med på den?"

Hon var så fruktansvärd att prata med att jag har helt ont i magen nu. Vad är det med folk?? Har man ett serviceyrke, så får man väl använda ett tonfall därefter?! Inte konstigt det går åt helvete för Danmark... En sån gigantisk offentlig sektor de har att släpa runt på, och som kostar alla deras skattepengar... Vet ni att folk betalar ca 46-47% i skatt på normalt arbete? Och det är de pengarna damen på Skat får i lönekuvertet... För sin "vänlighet"...

Nu till pudelns kärna - Jag ska betala dansk skatt för mitt extrajobb i Danmark. Normalt, tänker kanske ni. Men nja, säger jag eftersom jag är "Gränsgångare". Då betalar man skatt i Sverige och jobbar i Danmark. Läser man på Skatteverket i Sveriges hemsida, står det att ALLT mitt arbete ska beskattas i Sverige - talar man med Skat i Danmark, ska mitt extrajobb beskattas i Danmark.

Så - efter att i fem år försökt få tillstånd att skaffa ett extrajobb i Sverige, och bara fått nej, har jag nu fått ett extrajobb i Danmark - och ska skatta bort pengarna.

Tror ni jag är glad nu?
Inte.

XXX

UPPDATERING: Jag kom ju på att jag har en massa avdrag i Danmark som jag inte utnyttjar för att jag skattar i Sverige. M a o kommer extrajobbet beskattas väldigt lite.

Nu är jag glad igen!
Tataa!
XXX

Inga kommentarer: