"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

torsdag 8 november 2012

Ordspråkens sanningshalt...?

Gillar du ordspråk?

Det gör jag! Jag gillar speciellt dem som är lite vridna och motsägelsefulla och humoristiska. Men de gamla ordspråken som våra mor- och farföräldrar lärt sig tycker jag att vi kan packa ihop och ställa undan i ett hörn och låta bli dammiga och bortglömda!

Ta till exempel: "Ensam är stark." Huh?! Det är man väl inte alls? Man är väl som mest sårbar då?!

"Tiden läker alla sår". Hell no! Man lär sig leva med skiten, men inte fan slutar det göra ont. (Nu snackar vi såren som uppkommit av allvarliga händelser, inte små sår som man får genom att skära sig på papper, typ.)

"Kärleken övervinner allt". Tillåt mig småle... Kärleken vinner inte över bekvämlighet eller rädsla för det okända nya. Och jag VET vad jag snackar om...

"Tiga är guld, tala är silver." Jaha? I vilken värld då? Inte fasen kommer man någonstan genom att sitta still och hålla truten? eller... Vad fan vet jag? Har aldrig provat... Hehehe...

"Mister du en, står det tusen åter." HAHAHAHAHA!!! HAHAHAHAHAHAHA!!!!

Och så vidare.... Nä, då föredrar jag heller dem som går i stil med;

"Man ska inte kasta spjut i radhus."

"Snälla flickor kommer till himlen, vi andra kommer hur långt som helst!"

"En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli."

"Hur man än vänder sig, har man röven bak."

Och det allra bästa är när man hittar på egna. Det brukar jag och Melker roa oss med. Men det är ingen annan som brukar tycka det är kul, så dem håller vi för oss själva.

Gå in på www.ordsprak.se om du vill läsa fler ordspråk!

Tataa!
XXX

2 kommentarer:

Maria sa...

Den där med spjutet i radhuset har jag aldrig hört. Är det ett sånt du hittat på själv eller ;-)
Betyder det samma som inte kasta sten i glashus eller??

Nina sa...

Jag ÄLSKAR ordspråk, nya som gamla, bra som dåliga! Jag hade velat hänga med dig och Melker en ordspråksskaparkväll!