"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

söndag 14 april 2013

Helgens mat i bilder!!

Jaha. Nu e jag tillbaka!
Gissa vad jag gjort i helgen? Roat mig sååå! Lagat massor av god mat, och självklart har jag fotat, så håll i er, nu kör vi.

Kyckling marinerad i soja, ingefära, vitlök, honung, limesaft, limeskal, olja och lite vatten. Stekte på pannan, och strösslade lite sesamfrön över. Serverades med sallad. Betyg: Godkänt. Lite för salt för min smak. Saltar ju inte maten nämnvärt, och sojan tillförde salt. Men det är ju en doseringsfråga så jag kommer säkert prova det igen.

Helstekt ryggbiff. Sablar vad gott! Salt, peppar, rosmarin och olja. Brynte den i stekpanna, sen i ugn på 155°c tills innertemperaturen visade 64 grader. Vila länge efter. Blev perfekt.


Serverade ryggbiffen med morotspuré, sallad och en sås på kvarg, en klick majo, vitlök och persilja.
Och ett glas rött. Jammi!

Helgens halelulja-moment! Chokladmousse som endast innehåller 165 kcal. 3 äggvitor, 1,5 msk socker vispas till hårt skum, vänd i 2 msk kakao. Klart! (Blir 2 port) Serveras med frukt eller bär... Gudars skymning, vad gott!

Idag sov jag länge, så det blev brunch. Scrambled eggs med 1 ägg + 2 äggvitor och minikeso. Lite gräslök på det. Grönaker till. Lite blandade bär med yoghurt och quinoapuffar, äpple och grönt the.


Biffsallad på ryggbiff, grönsallad med ruccola och avocado, samt en bönsallad med smörbönor, rödlök, vitlök, soltorkade tomater, chili och basilika. Kanonkombo!


And of course... THE chokladmousse! Igen... Gjorde den med stevia strö denna gången och det funkade finfint. Det innebär att den innehåller 96 kcal för två portioner... Nästan för bra för att vara sant!
Ja, jag är lite kluven till stevia, eftersom det är så himla processat innan man äter det, men jag har inte hittat några negativa rapporter om det på nätet - och du kan ge dig på att jag har letat!


Så, gott folk.
Nu är det er tur.

Vad har ni ätit.
Jag vill verkligen VETA!

Tataa!
XXX

2 kommentarer:

Maria sa...

Igår kväll gjorde vi årets första grillning. Det blev ytterfilé och till det beställde barnen pommes och bearnaise. Lunchen hoppade vi över eftersom vi åt jättesen frukost.
Idag har vi ätit grillad kyckling till kvällsmat. Och till lunch åt vi plättar, vi hade picknick vid havet!

Anonym sa...

Fredag fläskfilé ris o sås. Lördag taco. Söndag grillad grishals pommes vitlökssås.
Inte så kalorisnålt alls...

/Ulrika