"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

torsdag 15 september 2011

Om fetton och spinkekorvar!

Läste Sus blogg...
Hon hade hittat en riktigt najs blogg om hur vi människor ser ut.
Vem som helst får skicka in bilder på sig själv, och så skriver man vikt, längd och BMI.

Det tar ca 0,5 sekunder för att inse att vi har ett helt galet kroppsideal.
Smala fina människor ser sig som feta, och BMI-måttet ska vi ju inte tala om!
Det måste ju vara en galen mans uppfinning!
Vi är så himla olika i sammansättningen i kroppen, inte kan man samla längd-och viktmått i en BMI-skala och förvänta att få ut ett medelvärde. Glöm det!
Flera av de modiga människorna på bilderna är helt normala. Och är enligt BMI-skalan överviktiga eller feta.

Jag tycker fan det är dags att fokusera på att må bra. Skit i mallar och tabeller.
Orkar man inte röra sig pga övervikt, eller tvingas man köpa större kläder för man ätit för mycket, så vet man själv att man är på väg åt fel håll. Det behöver nog inga tabeller tala om...

Du behöver ju bara öppna ett modemagasin för att stirra ett skelett i vitögat.
Size zero är en designerprodukt, inte ett människoideal!
Kvinnor ska inte ha pojkkroppar. Vi har höfter, bröst och lår. Och att fashion-industrin lyckats förvrida huvudet på osss så till den milda grad att vi önskar att vi ser ut som pojkar, är mer ett mått på hur lättledda vi är, än en garanti för att vår hjärna uppfattar vad som är snyggt och trendigt.
För vem skapar trenderna?
Ja, inte fan är det du och jag i alla fall.
Vi blir itutade vad som är snyggt. Och vi lyder blint. Och hyllar och tillber modegururna som vore de gudar.
Och den som lanserade uttrycket heroin-chic måste ju vara intet mindre än dum i huvudet.
En size zero-kropp kan du inte använda till annat än just hänga kläder på.

Jag är 171,5 cm lång och väger 64 kg.
Det är helt galet att jag går i fällan och anser mig tjock. Ja, jag är inte ett dugg mindre lättledd än många andra, tro inte det för guds skull.. Jag ömsom späker mig, ömsom unnar mig, i en salig blandning...
Nä. En frisk och stark kropp måste ju vara det ultimata!
Låt oss satsa på det.


Och kolla in bloggen med alla modiga människor här!

Det var bara det jag ville säga.

Tataa!
XXX

1 kommentar:

Malla sa...

jaa, visst är det välmåendet som betyder ngt,inte hur vi råkar se ut på utsidan! :)