"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

måndag 23 maj 2011

Rabarbermarmelad! Och lite annat...

Så var den klar! Rabarbermarmeladen.


jag tog 800 g rabarber, 600 g syltsocker, 2 vaniljstänger och 4 msk vatten...

Dela rabarberna i 3-4 cm bitar, skåra vaniljstången och lägg både stänger och vaniljfrön i grytan, koka upp med vattnet tills det hela har "smält ihop". Fiska upp vaniljstängerna och tillsätt sockret. Stormkoka i 2-3 min.
Häll på Certosköljda varma burkar. Jag brukar hälla ända upp till kanten, sätta på locket och vända burken upp och ner och låta den svalna. Så behöver man inget parafin på toppen.

Så enkelt var det!

Den är liiite sur när man smakar på den, men det brukar faktiskt försvinna efter en stund, och marmeladen "sötar till sig"...
Bästa tillbehören är dessa...


Det ska jag bjuda mina kollegor på ikväll...
Flyger med gäster ner till Preveza, men flyget är tomt tillbaka till Köpenhamn, då kan vi ju hygge med godsaker... Förresten! På tal om det!
Någon vill mig ONT!!
Vi har fått såna här att sälja ombord!


Jag kommer aldrig ner till 62 kg igen... Aldrig någonsin...

Tataa!
XXX

5 kommentarer:

Nina sa...

Åh va gott!!! Jag brukar göra rabarbersylt och rabarbersaft... smaskens så det förslår det också!!! haha, ingen vill väl dig något ont... men kanske testa din karaktär?! =) stor kram på dig!

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Åh, Nina.. Min karaktär ligger på en oerhört låg och behaglig nivå... ;)))
Kram!

Tjillevipp morsan sa...

Oh nej..nepp, sorry men du är rökt. Med såna ombord kommer 62 aaaaldrig uppnås..Vem är ansvarig för detta illasinnade? sparka på smalbenet! eller annat straff..

Marie Johanzon sa...

mmmmm....de där chokladbollarna!!!!!! Filmjölk på F-dagarna, så funkar det...men hur kul? ha de!!!<3

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Ja, eller hur, Marie! Nu ska jag å och handla Kefir! Hahaha!
Kram söta!